Verifone logo, Verifone sin nye logo, Betalingsterminal

Verifone sine tidlige år

Verifone har lenge dominert POS markedet, mer spesifikt innenfor elektroniske transaksjonsystemer. Siden slutten av 80 tallet har Verifone holdt en markedsandel på over 60% av det amerikanske markedet, og på 90 tallet satset selskapet intensivt på det internasjonale markedet. De oppnådde i løp av 90 tallet mer en halvparten av markedsandelene på det internasjonale markedet for digitale transaksjonsystemer.

Verifone gammel logo
Verifone sin eldre logo

Verifone produserer sine egne betalingsterminaler og andre enheter. Deres betalingsterminaler er faktisk små datamaskiner med egne prosessorer, minne og skjerm, de utvikler også programvaren selv. Selskapet selger som regel ikke direkte til forbrukere, men satser heller på å selge til banker, finansielle institusjoner og distributører som selger til bedrifter. Salg av POS systemer på det amerikanske og det internasjonale markedet står fortsatt for majoriteten av deres driftsinntekter.

Verifone på 80 tallet

William Melton, grunnleggeren av Verifone hadde lagt bak seg allerede et tiår med erfaring innenfor transaksjons- og betalingsbehandling før han grunnla selskapet i 1981. Ti år tidligere hadde Melton grunnlagt Real-Share, Inc i Hawaii. Han og hans selskap skulle vise seg å være pionerer på bruken av datamaskiner, databaser og telekommunikasjonssystemer for å autorisere transaksjoner. I 1980 slogte Melton Real-Share til selskapet TeleCheck Servies som senere ble en del av First Financial Manage Corp. Han fikk 3 millioner USD for salget. Melton brukte disse pengene for å starte opp Verifone i Honolulu i Hawaii allerede det neste året etter salget. En del av Melton sin bedriftsfilosofi var å sørge for at hans ansatte stod kundene nære, og inkluderte dem gjennom hele prosessen.

Verifone ZON, gammel betalingsterminal, kortterminal, Verifone
En av Verifone sine eldre betalingsterminaler, det var ikke noe chip eller kontaktløs betaling på denne tiden.

Bruken av bankkort vokste drastisk, og Melon endret fokuset til selskapet sitt for å kunne profitere på den økende populariteten til bankkort. På begynnelsen av 80 tallet begynte de største utgiverne av bankkort å lete etter bedre metoder for å redusere prosesseringskostnader og forhindre tap grunnet svindel. I 1981 begynte Visa og Mastercard og lavere transaksjonskostnader til sine bedriftskunder dersom de godtok å bruke automatisk transaksjonsteknologi for å behandle alle kjøp gjort med kredittkort på summer over 50 dollar. Dette var med å bidra til den drastiske veksten til transaksjonsbehandlings-, og POS-industrien.

Verifone lanserte sitt første POS-produkt i 1982. De klarte å lansere egne systemer til markedet for nesten halve prisen av det deres konkurrenter kunne. Dette opnådde de blant annet ved å outsource store deler av produksjonen for å spare penger. Deres første system kostet kun 500 dollar ved lanseringen i 1982, deres konkurrenter tok rundt 900 dollar for sine systemer.

90 tallet

Verifone ble børsnotert Mars 1990, de oppnådde over 54 millioner USD gjennom børsnoteringen. Etterhvert som kredittkort-industrien grodde så begynte Verifone å tilby sine løsninger til flere markedet. Blant annet til restauranter, teatre, taxi og fast-food restauranter. De utviklet også programvare til helsevesenet, forsikringsselskaper og til den amerikanske staten. Verifone begynte også å satse ekstensivt i utlandet, og de åpnet opp avdelinger i India, Singapore, England og i andre stater i USA. 

Verifone slutter aldri å innovere, 2000 tallet har vist seg å være en viktig tid for selskapet, følg med på Bitcon for å lese historien til selskapet i nyere tid.

Hvis du er for ivrig og ikke kan vente på del to, så kan du lese mer om selskapet på deres nettsider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *